بررسی تبلیغات پاپ آپ
بررسی تبلیغات پاپ اپ
اگر میخواهید پاپ آپ موثری داشته باشید حتماً 4 قانون زیر را رعایت کنید.
- زمان نمایش این تبلیغ برای بازدید کننده بسبیار مهم است، اگر خیلی سریع هنگام ورود کاربر آگهی شما نمایش داده شود، چون هنوز نمیداند داستان چیست، ممکن است دکمه خروج را بزند و به کار خودش ادامه دهد. اگر هم خیلی دیر نمایش داده شود، ممکن است کاربر صفحه را ترک کرده باشد و شما فرصت انجام این کار را از دست بدهید.
- پاپ آپ را طوری طراحی کنید که کاربر بتواند راحت آن را ببندد؛ یعنی دکمه خروج ماژول طراحیشده باید مشخص و واضح باشد. هیچ کس دوست ندارد وقت گرانبهایش را صرف پیدا کردن دکمه ضربدر صفحه کند.
- یک پنجره چندبار ظاهر میشود؟ اگر تبلیغ شما بیش از یکبار برای هر کاربر نمایش داده شود، مراقب باشید! چون ممکن است با مزاحمتتان کاربر را عصبانی کنید و فراریاش بدهید.
- دکمه Call To Actionn یا فراخوان عمل (کاری که از کاربر میخواهید انجام دهد) آگهی شما باید توجه کاربر را به خودش جلب کند و یک متن عالی داشته باشد.
- تست، تست، تست! هیچ چیز به اندازه آزمایش کردن در این روش جواب نمیدهد! اگر pop up شما همیشه نادیده گرفته میشود، آن را تغییر دهید. بله، میگوییم آزمایش کنید، چون مدلی که در یک شرکت یا سایت دیگر نتیجه بخش بوده ممکن است برای شما جواب ندهد. اگر هم امکان تست و اندازهگیری ندارید، بهتر است کلاً از پاپآپها استفاده نکنید.
تاثیر پاپ آپ در سئو سایت
گوگل معمولاً درباره یک موضوع خاص اظهارنظرهای رسمی نمیکند ولی راجع به pop up موضع خودش را معلوم کرده است و در یک متن رسمی گفته است که راجع به این ماژولها چگونه فکر میکند.
گوگل میگوید، به کاربران احترام بگذارید و کاری کنید راحت به محتوا دسترسی داشته باشند و محتوایی که جستجو کرده را پیدا کنند. روی همین حساب، سایتهایی که از تبلیغات بینابینی (interstitials) در موبایل استفاده میکنند، جریمه میکند. بگذارید اول ببینیم منظور گوگل چیست؟ پیام بینابینی یک پاپآپ تمام صفحه است که قبل محتوای اصلی ظاهر میشود.
میبینید؟ گوگل درمورد همه پاپآپها صحبت نکرده و با آن دستهای مشکل دارد که موقع باز شدن صفحه فرود نمایش داده میشوند، آن هم درست زمانی که کاربر از صفحه جستجو وارد شدهاست و هنوز از محتوای اصلی خبر ندارد.
گوگل در راهنمای خود حرفی از مسائل زیر نیاورده است:
- پاپ آپهایی که در دسکتاپ و تبلت نمایش داده میشوند
- پاپ آپهای کوچکی که فضای متناسبی از صفحه را اشغال میکنند
- پاپهایی که مسئولیتهای قانونی را اجرا میکنند، مثل سوال در مورد کوکیها، امنیت و تایید سن قانونی کاربر
- پنجرههای که بلافاصله باز نمیشوند
پس pop up چگونه بر سئو سایت تأثیر میگذارد؟
شاید این آگهیها مستقیم روی سئو تأثیر نداشته باشد، چون گوگل آن را به عنوان محتوای سایت شما حساب نمیکند اما با تغییر یکسری از فاکتورها رد پایش را در سئو بهجا میگذارد. در ادامه تأثیر آن را در چند عامل مهم سئو توضیح میدهیم.
تجربه کاربری
درست است که مارکترها و وبمسترها علاقه زیادی به تبلیغات پاپ آپ و کسب درآمد از این راه دارند ولی متاسفانه کاربران نظرشان برعکس است؛ طبق نظرسنجیها 80 درصد از کاربران از این آگهیها متنفرند.
خوب تنفر آنها چه ربط به سئوی سایت دارد؟
میدانید که در بیشتر الگوریتمهای گوگل رفتار کاربران حرف اول را میزند و کاربر اذیت شدنش را با رفتارش در وب نشان میدهد.
مثلاً فرض کنید کاربر وارد سایت شما میشود، همان لحظه اول با یک پیام از او میخواهید که در سایت شما ثبت نام کند! اگر ظظاهر شدن این پیام برای کاربر آزار دهنده باشد، ممکن است سایت را ترک کند و به صفحه جستجو برگردد. اگر این اتفاق بارها برای بقیه افراد مختلف تکرار شود از نظر گوگل شما نتوانستهاید نیاز کاربر را برطرف کنید، پس زیاد مورد اعتماد نیستید.
به غیر از این یک تجربه کاربری بد از سایت شما در ذهن کاربر شکل میگیرد و امکان دارد دیگر به سایت شما برنگردد.
سرعت سایت
گوگل چندسالی است که بر اهمیت سرعت بارگذاری صفحات تأکید میکند و تحقیقات زیادی در این رابطه منتشر کرده است. حتی ابزار google page speed insight را در اختیار وبمستران گذاشته تا سرعت بارگیری صفحه آنها را ارزیابی و بهینهسازی کنند.
پاپاپها زمان بارگذاری سایت را بیشتر میکنند، به خصوص اگر تصاویر سنگین یا انیمشنی در آن قرار داده باشید.
هر چند که گری آلیس آنالیزور وبمستر گوگل میگوید که این تأثیر زیاد نیست ولی همچنان سئوکارها به آن توجه میکنند و با روشهای مختلف آن را بهینه میکنند.
Time On Site
کاربری که قرار بود محتوای شما را بخواند و صفحات مختلف سایت شما ببیند، حالا بخاطر پاپ آپهای مزاحم از سایت خارج شده است. این رفتار مطمئناً میانگین زمان ماندن کاربر در صفحه را کم میکند.
این به این معنی نیست که همه pop upها تأثیر منفی بر سئوی سایت دارند، بعضیهایشان اینقدر به موقع ظاهر میشوند که حتی کاربری که قصد خروج داشته را نگه میدارد تا پیشنهادات جذاب شما را دنبال کند.
جمعبندی
حالا دیگر میدانید که پاپ آپها مانند یک شمشیر دو لبه هستند؛ با توجه به مزایا و معایب تبلیغات پاپ آپ popup هم میتوانند به شدت مزاحم و روی اعصاب باشند و تمام برنامههای سایتتان را به هم بریزند؛ هم میتوانند کاربر را جذب کنند و نرخ تبدیل بالایی بگیرند؛ همه چیز بستگی به این دارد که کجا، چه زمانی و با چه محتوایی استفاده شوند.
اگر تصمیم دارید، از پاپ آپ استفاده کنید، امیدواریم این مقاله کمک کند که راه درست را بروید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
- ۰ نظر
- ۱۷ مهر ۹۹ ، ۱۶:۰۴
- ۶۳ نمایش